Tips om de zomer KOEL door te komen.

Kom die hete zomer door.

Wat is het al warm, volgens mij hebben we de lente gewoon oversgeslagen. Dit schijnt de warmste zomer sinds zo’n beetje ooit te worden. In 1976 was het ook zo verschrikkelijk heet en  die ben ik nooit vergeten, want toen was ik zwanger, heel fijn. Ik wist op een gegeven moment echt niet meer waar ik het zoeken moest, zo heet. In een volgend artikel kom ik daar op terug.

Hoe ga je om met deze temperaturen.

Het is voor bijna iedereen wel eens afzien: Als je moet werken, voor zwangeren, kinderen en ouderen. pas op voor een zonnesteek, die heb je zo te pakken

Wat algemen tips bij deze hitte.

Drink, drink, drink ….water. Probeer het liefst 2.5 a 3 liter water te drinken, zelfs als je geen dorst hebt. Drink door de dag heen en niet in een keer een heleboel. Alcohol en koffie drogen het lichaam uit, dus dat kun je beter mijden (eventueel ‘s avonds een glaasje). Merk je dat je toilet bezoek minder is, drink dan meer. Neem als je een beetje flauw  wordt een kopje soep of bouillon, dat geeft wat extra zout. Als je transpireert, verlies je ook zouten uit het lichaam en kun je een beetje “dizzy” worden.

Relax.

relax

Probeer op zijn tijd rust te nemen. Nee, je hoeft niet het bed in te duiken, maar neem op zijn tijd een rustpauze. In de warme landen nemen ze niet voor niets een “siesta”, zo tussen een uur of 11 en 16 uur, goed plan. Wil je sporten, sta wat eerder op, als het nog wat koeler is en mijd het om overdag te sporten.

voor in het huis.

Probeer de warmte buiten te houden.

Zet ‘s morgens vroeg even alles tegen elkaaar open, als het kan alle ramen en deuren (mits het buiten koeler is dan binnen). Sla je bed open en laat het ook de hele dag open liggen, want je verliest per uur ongeveer 60ml lichaamsvocht. Over acht uur slaap betekent dat ongeveer een halve liter. Dus als dat in het matras komt, en het kan niet luchten ….  Na het luchten van de kamers, sluit (bijna) alle ramen, deuren en gordijnen. Zo houdt je de hitte voor een groot gedeelte buiten. Houdt wel wat open, aan de schaduwkant voor verse lucht.

Luchtverplaatsing.

Zet een ventilator in de ruimte waar je verblijft. Zet hem niet rechtstreeks op jezelf, maar laat de luchtstroom door de kamer circuleren. Als je te kort bij de ventilator zit kan dat verkoudheid of spierpijn veroorzaken. Is het erg warm in de slaapkamer, als je naar bed gaat, dan kun je eventueel ook een ventilator neer zetten. Zet hem zo, dat je de wind niet voel. Dus van je af, of laat hem blazen naar een andere hoek van de kamer.

Buitenshuis.

Ga zoveel mogelijk in de schaduw. Even in de zon is prima, maar geef je lichaam ook rust, door de verkoeling op te zoeken.

Verbranden gaat heel snel, smeer je goed in en herhaal dat elke twee uur.

Als je lekker wilt slapen.

slaap

Zorg dat je (na het luchten ‘s morgens), alle ramen en gordijnen dicht doet  overdag. Zo houdt je de warmte buiten. Zet ‘s avonds , als de zon weg is en het buiten koeler is dan binnen alles tegen elkaar open. mocht het te warm blijven, plaats dan een ventilator en zet de luchtstroom NIET op je maar naar een andere hoek van de kamer. Zo blijft de lucht in beweging en kun je lekker slapen. Het is fijn als de ventilator geen herrie maakt.

koude douche.

Neem net voordat je naar bed gaat een koude douche, dep je lichaam af en stap in bed. Met een beetje geluk, slaap je voordat je het weer warmer krijgt. Douche je eerder neem dan geen koude, maar een lauwe douche, anders is de temperatuur na het douchen  hoger en krijg je het weer warm.

De warme lucht stijgt naar boven, dus je zou dan ook beneden kunnen gaan slapen.

Meer info voor: Zwangeren, baby’s, (kleine) kinderen en ouderen in het volgende artikel.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.